Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Vælg en overordnet kategori for at se relaterede spørgsmål. Klik herefter på de enkelte spørgsmål for at se svaret.

Hvordan bruger jeg min sundhedsforsikring/anmelder en skade?

Du skal anmelde din skade/lidelse til vores sundhedsteam, før vi kan behandle sagen. Det kan du gøre ved at ringe til vores sundhedsteam alle ugens dage i tidsrummet 8-17 på telefon 7020 6121 eller du kan udfylde en elektronisk skadesanmeldelse via din personlige side på Mit DS-Sundhed.

Ved de fleste behandlingsformer skal du bruge en henvisning. Vi anbefaler derfor altid at du starter med at kontakte din egen læge, som bedst kan undersøge dig og vurdere dit behandlingsbehov.

Din behandling/undersøgelse er først dækket af forsikringen, når vi har modtaget din skadesanmeldelse og godkendt din behandling.

Igangværende skade?

Hvis din henvendelse vedrører en igangværende skade, kan du kontakte sundhedsteamet alle årets dage i tidsrummet 8-17 på telefon 7020 6121 eller du kan sende os en e-mail på: sundhedsteam@ds-sundhed.dk

Hvor lang tid går der før jeg får svar på min skadesanmeldelse?

Når vi har modtaget dit samtykke, din skadesanmeldelse og din henvisning fra lægen, går der 1-2 hverdage før du hører fra os. Vi vil i nogle tilfælde have behov for at kontakte dig med afklarende spørgsmål før vi kan færdigbehandle sagen.

Såfremt skaden er godkendt af forsikringen, vil du efter sagen er færdigbehandlet, modtage en betalingsgaranti eller blive kontaktet omkring dækning i vores kvalitetssikrede netværk.

Hvis forsikringen ikke dækker den aktuelle sag, vil vi kontakte dig skriftligt eller telefonisk med begrundelse for vores afslag. Dansk Sundhedssikring tilbyder altid at hjælpe med offentlig navigation, lægerådgivning mv. på skader, som forsikringen ikke dækker.

Skal jeg have en henvisning fra min læge?

Ved de fleste behandlingsformer på sundhedsforsikringen, er det nødvendigt med en lægehenvisning. Vi anbefaler derfor altid at du starter med at kontakte din egen læge inden du anmelder din skade, så din læge kan undersøge dig og henvise til relevant behandling.

Kan Dansk Sundhedssikring downloade min lægehenvisning?

Dansk Sundhedssikring har desværre ikke mulighed for at tilgå din lægehenvisning, hvorfor vi har brug for at du sender henvisningen til os.
Du kan hente din henvisning på www.sundhed.dk

Kan jeg begynde i behandling inden jeg får svar på min skadesanmeldelse?

Forsikringen dækker kun udgifter til behandling og undersøgelse, som på forhånd er godkendt af Dansk Sundhedssikring. Du kan derfor først starte på behandlingen, når du har fået godkendt dit behandlingsforløb.

Du kan udfylde din skadesanmeldelse via din profil på Mit DS-Sundhed eller kontakte vores sundhedsteam på 7020 6121 alle årets dage i tidsrummet 8-17.

Hvor finder jeg min betalingsgaranti?

Hvis du har fået godkendt behandling og har fået en betalingsgaranti, kan du finde den via din personlige side på Mit DS-Sundhed under Anmeldte sager.
Du kan logge ind på siden med dit NemID eller med personlig kode og log-in.

Hvorfor skal jeg give samtykke?

Vi har brug for dit samtykke for at indhente og videregive oplysninger om din skade.
Dit samtykke gælder i et år efter du har givet det. Hvis du fortryder dit samtykke, kan du altid vælge at trække det tilbage.

Dansk Sundhedssikring videregiver aldrig dine personfølsomme informationer til uvedkommende tredjepart.

Klagemuligheder

Er du uenig i vores afgørelse i en forsikringssag, kan du sende din klage til e-mailadressen: klage@ds-sundhed.dk

Oplys dit navn og fødselsdato og skriv gerne hvad du er utilfreds med og hvorfor. Så snart vi har modtaget din klage, vil vi undersøge sagen og du vil blive kontaktet hurtigst muligt af en klageansvarlig medarbejder.

Hvor kan jeg finde mine dækninger/forsikringsbetingelser?

Du kan finde dine forsikringsbetingelser ved at logge ind på Mit DS-Sundhed. Her kan du se en fuld oversigt over dine dækninger og forsikringsbetingelser. Hvis du har spørgsmål til dine dækninger, kan du kontakte sundhedsteamet på telefon 7020 6121.

Hvilke behandlinger dækker min forsikring?

Din sundhedsforskning dækker behandling af en række sygdomme, lidelser og skader. Du kan få mere information ved at læse de gældende forsikringsbetingelser eller kontakte vores sundhedsteam på telefon 7020 6121.

Hvilke sygdomme og skader er ikke dækket?

Forsikringen dækker en lang række behandlinger, som er godkendt og anvendt i det offentlige sundhedsvæsen.
Du kan læse mere om, hvad forsikringen dækker i dine forsikringsbetingelser

Eksempler på, hvad forsikringen ikke dækker:

  • Kosmetiske behandlinger, hængende øjenlåg, fedmeoperationer.
  • Akut behandling, f.eks vagtlæge, skadestue, blodprop, iskæmisk hjertesygdom og anden sygdom som kræver hurtig assistance.
  • Kønssygdomme, prævention, behandling af barnløshed.
  • Medfødte lidelser.
  • Vaccinationer og helbredsundersøgelser.
  • Briller, kontaktlinser, høreapparater, høre- og synsprøver, tandbehandling.
  • Alternativ og eksperimentel behandling.
  • Kroniske/varige sygdomme, som er opstået før du fik forsikring hos Dansk Sundhedssikring.

Se mere i dine vilkår på Mit DS-Sundhed.

Behandling på hospital og klinik

Dansk Sundhedssikring iværksætter behandling, undersøgelse, skanning eller lignende inden for 10 hverdage i offentligt eller privat regi.
Hvis vi henviser dig til et privathospital eller en privat klinik i vores netværk, sender vi betalingsgarantien direkte til klinikken og de vil efterfølgende sende regningen direkte til os. Du skal derfor ikke selv lægge ud for behandlingen.

Behandling hos fysioterapeut, kiropraktor eller psykolog

Vi anbefaler altid at du starter med at gå til din egen læge for at få vurderet dit behandlingsbehov. Din læge vil typisk udstede en henvisning til behandling. Derefter anmelder du skaden ved at kontakte vores sundhedsteam på telefon 7020 6121 #1eller du kan anmelde skaden online via Mit DS-Sundhed. Husk at vedhæfte din henvisning.

Hvis vi godkender din behandling, vil vi normalt anbefale dig at vælge en behandler i vores kvalitetssikrede behandlernetværk.

Ved psykolog- og fysioterapibehandling, vil du blive kontaktet af en visitator fra vores netværk inden for 24 timer, hvor der vil aftales tid hos den behandler, som kan imødekomme dit behandlingsbehov.

Ved kiropraktorbehandling vil sygeplejersken hjælpe dig med at finde en klinik i vores kvalitetssikrede netværk og du vil få tilsendt kontaktoplysninger på den klinik, som du kan kontakte.
Du skal ikke selv lægge ud for behandling, når du benytter vores behandlernetværk.

Du skal ikke selv lægge ud for behandling, når du benytter vores behandlernetværk. Afregningen sker direkte mellem behandleren og Dansk Sundhedssikring.

Afregningen sker direkte mellem behandleren og Dansk Sundhedssikring.

Kan jeg selv vælge behandler?

Dansk Sundhedssikring anbefaler altid behandling i vores kvalitetssikrede netværk. På en række behandlingsformer vil du dog have mulighed for selv at vælge en behandler.

Dansk Sundhedssikring iværksætter behandling, undersøgelse, skanning eller lignende inden for 10 hverdage i offentligt eller privat regi.
Hvis vi henviser dig til behandling på privathospital eller klinik, vil vi henvise dig til en relevant behandler i vores behandlernetværk.
Bemærk at forsikringen kun dækker udgifter til behandling, som på forhånd er godkendt af Dansk Sundhedssikring. Du kan derfor først starte på behandlingen, når du har fået godkendt din skadesanmeldelse.

Du kan udfylde din skadesanmeldelse via din profil på Mit DS-Sundhed eller kontakte vores sundhedsteam på 7020 6121 alle årets dage i tidsrummet 8-17.

Dansk Sundhedssikrings netværk

Dansk Sundhedssikring visiterer til relevant behandling i offentligt eller privat regi.

Hvis din behandling skal varetages på et privathospital eller -klinik, har vi et landsdækkende samarbejde med en række privathospitaler og -klinikker og vores sundhedsteam vil henvise dig til et relevant samarbejdshospital eller -klinik. Vi kvalitetssikrer løbende vores samarbejdspartnere ud fra en række kriterier for at sikre dig høj faglighed og ekspertise gennem hele behandlingsforløbet.

Dansk Sundhedssikring har et landsdækkende netværkssamarbejde inden for kiropraktor-, fysioterapi- og psykologbehandling,

Ved psykolog- og fysioterapibehandling, vil du blive kontaktet af en visitator fra vores netværk inden for 24 timer, hvor der vil aftales tid hos den behandler, som kan imødekomme dit behandlingsbehov.

Ved kiropraktorbehandling vil sygeplejersken hjælpe dig med at finde en klinik i vores kvalitetssikrede netværk og du vil få tilsendt kontaktoplysninger på den klinik, som du kan kontakte.

Du skal ikke selv lægge ud for behandling, når du benytter vores behandlernetværk. Afregningen sker direkte mellem behandleren og Dansk Sundhedssikring

Dækker forsikringen behandling i udlandet/når jeg er på ferie?

Forsikringen dækker undersøgelse og behandling i Danmark. Forsikringen dækker derfor ikke undersøgelse, behandling, akutte skader eller akut psykologbehandling i udlandet. Får du efter hjemkomst brug for behandling, vil det være dækket ud fra de normale rammer for forsikringen. Dansk Sundhedssikring tilbyder altid rådgivning på alle sager. Også når du er på ferie i udlandet.

Hvordan køber jeg en forsikring?

Vores kundeteam svarer på spørgsmål omkring køb af forsikringen alle hverdage 9-16 på telefon 7020 6121 eller på e-mailadressen: sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk

Virksomheder kan kontakte vores salgsafdeling på e-mailadressen: salg@ds-sundhed.dk

Hvordan medforsikrer jeg min familie (ægtefælle/samlever/børn)?

Du kan forsikre din familie (partner og/eller børn) ved at logge ind på Mit DS-Sundhed og tilmelde dem via menupunktet, Opret familiemedlem.

Du har også mulighed for at udfylde en familiebegæring og indsende den til sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk.
Du kan hente familiebegæringen via siden, Tilmeld din familie.

Ved spørgsmål til tilmelding af familie, kan du kontakte vores kundeteam på tlf. 7020 6121 #2 eller på mailadressen: sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk

Prisen for at medforsikre familie afhænger af den enkelte virksomhedsaftale.

Hvor lang tid er mit barn dækket af forsikringen?

Medforsikrede børn er dækket indtil den dag de fylder 21 år. Herefter er det muligt at tegne en ungdomsforsikring, som dækker indtil den dag forsikrede fylder 28 år. Du kan få mere information om vores ungdomsforsikring ved at kontakte kundeteamet på tlf. 7020 6121 #2 eller på mailadressen: sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk

Hvordan opsiger jeg min forsikring?

Forsikringen kan opsiges med en måneds varsel til udløbet af en måned og skal ske skriftligt til Dansk Sundhedssikring.
Det kan du gøre ved at sende en mail til sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk

Fortrydelsesret – kan jeg fortryde mit køb?

Du har altid 14 dages fortrydelsesret, når du køber en forsikring

Rykker – hvorfor har jeg fået en rykker?

Hvis vi har sendt dig en rykker, kan det være fordi du ikke har betalt dine forsikringer til tiden, du har skiftet bank eller lignende årsager. Ved manglende betaling af forsikringspræmien, kan Dansk Sundhedssikring opsige forsikringen med 30 dages varsel til udløbet af en måned.

Du kan kontakte os på telefon 7020 6121 eller på e-mailadressen; sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk, hvis du har spørgsmål til en rykker.

Jeg har skiftet job, hvad gør jeg?

Fratræder du din stilling, har du mulighed for at videreføre din forsikring på vilkår og priser for private kunder og uden øvre aldersgrænse.

Hvis du ønsker at videreføre din forsikring, kan du her udfylde en onlineformular via siden, Videreførsel privat, eller du kontakte vores kundeteam på telefon 7020 6121 eller på e-mailadressen: sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk
Du har også mulighed for at videreføre medforsikret familie, som ligeledes vil være omfattet af vilkår for private forsikrede.

Såfremt videreførelse sker inden for 3 måneder efter udløb af den hidtidige forsikring, kan videreførelsen ske uden karantæne for eksisterende lidelser. Ved videreførsel efter 3 måneder er der 24 måneders karantæne for eksisterende lidelser.

Jeg er gået på pension, hvad gør jeg?

Der er ingen øvre aldersgrænse på forsikringen. Fratræder du din stilling, har du mulighed for at videreføre din forsikring på vilkår og priser for private kunder og uden øvre aldersgrænse.

Hvis du ønsker at videreføre din forsikring, kan du her udfylde en onlineformular via siden, Videreførsel privat, eller du kontakte vores kundeteam på telefon 7020 6121 eller på e-mailadressen: sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk
Du har også mulighed for at videreføre medforsikret familie, som ligeledes vil være omfattet af vilkår for private forsikrede.

Såfremt videreførelse sker inden for 3 måneder efter udløb af den hidtidige forsikring, kan videreførelsen ske uden karantæne for eksisterende lidelser. Ved videreførsel efter 3 måneder er der 24 måneders karantæne for eksisterende lidelser.

Jeg er i fleksjob, hvordan er jeg dækket?

Er du ansat i fleks- eller skånejob er du også dækket, men ikke med hensyn til de lidelser, der er årsagen til at du er i fleks- eller skånejob.
Dansk Sundhedssikring tilbyder altid rådgivning, også på de lidelser/skader, som ikke er dækket af forsikringen.

Hvor finder jeg min police/mine forsikringsbetingelser?

Du kan finde dine forsikringsbetingelser ved at logge ind på Mit DS-Sundhed. Her kan du se en fuld oversigt over dine dækninger og forsikringsbetingelser.

Alternativt kan en samlet oversigt findes linket på denne side.

Gebyrer og afgifter

Administrationsgebyr
Administrationsgebyr ved videreførsel af forsikring fra virksomhed til privat kunde udgør 52 kr. pr. år.

Rykkergebyr
Der opkræves rykkergebyr ved manglende betaling af opkrævning. 1. rykker 100 kr., 2. rykker 100 kr., 3. rykker 100 kr. ved manglende betaling af forsikringspræmien, kan Dansk Sundhedssikring opsige forsikringen med 30 dages varsel til udløbet af en måned.

Statsafgift
Dansk Sundhedssikring opkræver på statens vegne den lovpligtige statsafgift, der siden 2015 udgør 1,1% af præmien.

Organiseret rabat
Dansk Sundhedssikring yder ikke organiseret rabat.

For kunder

Skal jeg selv lægge ud for min behandling?

Ved behandling i Dansk Sundhedssikrings netværk, skal du ikke selv lægge ud for behandlingen. Betalingen ordnes direkte mellem behandler og Dansk Sundhedssikring.

Ved behandling uden for Dansk Sundhedssikrings netværk skal du i nogle tilfælde selv lægge ud for behandlingen.

Hvis du selv har lagt ud for en godkendt behandling, skal du indsende dine regninger til Dansk Sundhedssikring. Regningen sendes til mailadressen: refusion@ds-sundhed.dk. Har du spørgsmål til regninger, kan du kontakte vores regningsteam på telefon 7020 6121.

Vær opmærksom på, at forsikringen kun dækker udgifter til behandling, som på forhånd er godkendt af Dansk Sundhedssikring.

Hvor skal regningen sendes hen, hvis jeg selv har lagt ud for behandling?

Hvis du selv har lagt ud for en godkendt behandling, skal du indsende dine regninger til Dansk Sundhedssikring.
Forsikringen dækker kun udgifter til behandling, som Dansk Sundhedssikring på forhånd har godkendt.

Regningen sendes til mailadressen: refusion@ds-sundhed.dk. Husk at skrive dit registrerings- og kontonummer.

Har du spørgsmål til regninger, kan du kontakte vores regningsteam på telefon 7020 6121.

For behandlere

Hvordan indsender jeg en regning?

Behandlere kan med fordel benytte vores GLN-faktureringsmulighed for hurtigere ekspedition. Du kan læse mere om dette her.

Regninger kan også sendes på e-mailadressen: regninger@ds-sundhed.dk

Noter venligst betalingsgarantiens betalingsreference ved fremsendelse af faktura.

Ved spørgsmål til regninger, kan du kontakte Dansk Sundhedssikring telefonisk alle hverdage i tidsrummet 9-16 på telefon 7020 6121 #3

Hvor logger jeg ind på min personlige side?

Du logger ind på din personlige side på vores brugerportal, Mit DS-Sundhed, som du finder adgang til i toppen af vores hjemmeside.

Du kan logge ind med dit NemID eller med personlig email og adgangskode. Af sikkerhedsmæssige årsager anbefaler vi altid, at du anvender dit NemID.

Hvordan finder jeg mit log-in/kodeord?

Du kan logge ind på din personlige side med dit NemID via Mit DS-Sundhed. Af sikkerhedsmæssige årsager anbefaler vi altid, at du anvender dit NemID

Du kan også logge ind med din tilknyttede e-mailadresse og adgangskode. Har du glemt din adgangskode, kan du via "Glemt adgangskode?" få tilsendt link til nyt kodeord.
Har vi aldrig modtaget din e-mail ved oprettelse, så kontakt vores Kundeteam.